HiToP® High Tone Power Therapy (dalej zwana terapią energotonową) jest nowym zjawiskiem w fizykoterapii powstałym na bazie badań naukowych. Aparaty do elektroterapii generujące standardowe przebiegi wykorzystywane do tej pory w elektroterapii pobudzają nerwy i mięśnie. Głównym celem terapii energotonowej jest bezpośrednie działanie na metabolizm komórek. Po pierwsze wprowadza energię do ciała podwyższając ich potencjał energetyczny, po drugie wprawia struktury komórkowe w oscylacje, co w efekcie doprowadza do normalizacji metabolizmu. Główne przebiegi na jakich bazuje zjawisko terapii energotonowej to SimulFAM®i oraz SimulFAM®X.

Wprowadzenie

hi top 4 touch dwukanalowy aparat do terapii energotonowej

Aparat do fizykoterapii HiToP® 4 Touch

Przebieg SimulFAM®i – właściwości

W klasycznej elektroterapii mamy do czynienia z modulacją w amplitudzie, czyli modulowane jest natężenie prądu, a częstotliwość jest stała lub też stosuje się samą modulację częstotliwości pomiędzy 0 a 200 Hz w zakresie częstotliwości niskiej oraz najczęściej 4 000 Hz w zakresie częstotliwości średniej.

W terapii energotonowej występuje równoczesna modulacja częstotliwości i amplitudy. Efekt ten został nazwany przez twórcę metody H. U. May jako SimulFAM®i. Litera „i” oznacza intensywność – natężenie, które wzrasta wraz ze wzrostem częstotliwości.

krzywa progowa w praktyce

Krzywa progowa w praktyce

Im wyższa częstotliwość, tym więcej energii może być wprowadzone do organizmu, zależnie od indywidualnego progu „threshold” czyli elektrycznej wrażliwości pacjenta. Jednorazowo bezpośrednio do ciała może być dostarczone do 5000 mWat energii.

SimulFAM®i jako nowatorski zabieg fizykoterapii, aktywuje przemianę materii w organizmie, nie ma on żadnych efektów podrażniających, wpływa więc korzystnie na procesy metaboliczne. Wpływ ten występuje przy zmianach zakresu częstotliwości prądu zmiennego. Im większa częstotliwość tym mniejsze cząsteczki wchodzą w rezonans i odwrotnie. Pole elektryczne działa w tkankach jak biokatalizator, poprawia dyfuzję jonów oraz lepszą dystrybucję mediatorów bólowych, substancji odżywczych i szkodliwych produktów przemiany materii, co przyczynia się do zmniejszenia odczuć bólowych.

Przebieg SimulFAMi

Przebieg SimulFAM®i

Zjawisko rezonansu

Poniżej przedstawiamy ilustrację zjawiska rezonansu – oddziaływania częstotliwości prądu zmiennego na cząsteczki różnej wielkości:

Zjawisko rezonansu w aparacie do fizykoterapii HiTop

Ponadto do efektów działania prądów średniej częstotliwości w fizykoterapii (przebieg SimulFAM®i), zaliczamy zwiększenie rozmiaru i liczby mitochondriów, przyspieszenie formowania cAMP i reakcji chemicznych, zwiększenie metabolizmu i przyspieszenie podziału komórkowego, co będzie stymulować procesy naprawcze tkanek. Pobudzenie krążenia żylnego i limfatycznego oraz zwiększenia przepuszczalności błon komórkowych przyspiesza resorpcję krwiaków i wysięków. SimulFAM®i działa leczniczo lokalnie jak i globalnie na komórki całego ciała.

SimulFAM®X – charakterystyka

SimulFAM®X to przebieg, który aktywuje przemianę materii w organizmie. Ponadto działa pobudzająco na nerwy i mięśnie. Litra „X” oznacza przekroczenie krzywej progowej w trakcie zabiegu fizykoterapii.

Przebieg SimulFAM X

Przebieg SimulFAM®X

Działanie przebiegu opiera się na skanie częstotliwości w zakresie od 4096 do 32 768 Hz. Modulacja przebiegu SimulFAM®X w elektroterapii, opiera się na częstotliwości niskiej 0,1 do 200 Hz, co oznacza, że jeżeli częstotliwość stymulacyjna wynosi 100 Hz to 100 razy w ciągu sekundy następuje przemiatanie pełnego zakresu częstotliwości od 4096 do 32768 Hz. Zastosowanie pobudzenia tym przebiegiem w nowoczesnym urządzeniu do fizjoterapii, opiera się na następujących przedziałach frekwencyjnych:

• 0,1 – 1,5 Hz – fizjologiczne skurcze mięśni, aktywacja naturalnej pompy mięśniowej; stymulacja mięśni osłabionych
  • 3 Hz – stymulacja włókien układu autonomicznego unerwiających tkankę tłuszczową – lipoliza
  • 10 Hz – skurcz naczyń krwionośnych – stymulacja włókien układu autonomicznego unerwiających mięśnie gładkie naczyń krwionośnych – efekt likwidacja obrzęków i opuchlizn
  • 20 Hz – stymulacja włókien ruchowych – skurcz tężcowy
  • 100 Hz – stymulacja szybko przewodzących włókien czuciowych – efekt objawowego znieczulenia poprzez „counterirritation” (neuromodulacja sygnałów bólowych).

Rozwiązania techniczne w urządzeniu do fizykoterapii, umożliwiają także skanowanie częstotliwości w zakresie np. 0,1 – 10 Hz; 20 – 100 Hz itp., co aktywuje więcej niż jeden z powyższych mechanizmów działania.

W przypadku urządzenia HiToP® użytkownik ma do dyspozycji cztery niezależne kanały, co daje możliwość leczenia kilku pacjentów jednocześnie lub jednego na różne schorzenia.

W praktyce fizjoterapeutycznej aparat do fizykoterapii obejmuje kilka rodzajów aplikacji: miejscową, całościową (ogólnoustrojową) i masaż energotonowy.

W ułożeniu miejscowym elektrod można korzystać z efektu niestymulacyjnego SimulFAM®i oraz stymulacyjnego SimulFAM®X. Pierwszy stosuje się w celu zwiększenia metabolizmu, poprawy trofiki i przyśpieszenia regeneracji np. w schorzeniach przewlekłych stawów; chorobach reumatycznych, zmianach zwyrodnieniowych, w chorobach narządów wewnętrznych, stanach pourazowych i przeciążeniowych.

Działanie stymulacyjne połączone z efektem niestymulacyjnym wykorzystuje się w leczeniu zespołów bólowych kręgosłupa, nerwobólach, w celu przyśpieszenia resorpcji krwiaków poprzez aktywację pompy mięśniowej, zwiększenia przepuszczalności błon oraz polepszeniu ukrwienia.

Terapię energotonową można wykorzystać do stymulacji mięśni osłabionych z nieczynności oraz w treningu sportowym. Polecana jest również w leczeniu pacjentów z cukrzycą 2 typu z uwagi na pobudzenie metabolizmu komórkowego i spadkiem poziomu węglowodanów we krwi.

Zabiegi ogólnoustrojowe – przeważnie schorzenia nie dotyczą tylko wybranej tkanki czy narządu, choroba często bierze początek w zaburzeniach energetycznych całego ustroju powodując zachwiania homeostazy. Z tego powodu wraz z terapią lokalną stosuje się zabieg na całe ciało tzw. witalizację. Wykorzystuje ona tylko modulację SimulFAM®i, która jest typowa dla zabiegów ogólnoustrojowych (elektrody układa się na przedramionach, stopach i ewentualnie jedną na karku). Celem stosowania tego rodzaju aplikacji jest wspomaganie procesów autoregulacyjnych i przywrócenie równowagi energetycznej ustroju. Przyjmując, że każdy proces chorobowy powoduje zachwianie homeostazy ustroju wyrażającej się między innymi zaburzeniami elektrochemicznymi w komórkach, to prąd przepływający przez całe ciało pacjenta może mieć działanie autoregulacyjne.

Aplikacje miejscowe wykorzystuje się w leczeniu schorzeń przebiegających z objawami lokalnymi. Elektrody układa się w miejscu dolegliwości, odpowiedni program modulacji wybiera się w zależności od problemu klinicznego. Jeżeli schorzenie wymaga zwiększenia metabolizmu należy zastosować modulację SimulFAM®i (ok. 80% wszystkich aplikacji) w pozostałych przypadkach stosuje się modulację SimulFAM®X z zastosowaniem odpowiedniej częstotliwości prądu zależnie od pożądanego efektu terapeutycznego i stanu pacjenta.

Terapia energotonowa – przykładowe aplikacje

Dla zobrazowania metodyki terapii energotonowej poniżej przedstawiamy przykłady ułożenia elektrod najczęściej spotykanych schorzeniach:

Choroba zwyrodnieniowa stawow kolanowych

Choroba zwyrodnieniowa stawów kolanowych

Choroba zwyrodnieniowa stawow biodrowych

Choroba zwyrodnieniowa stawów biodrowych

Zespol bolowy kregoslupa ledzwiowego

Zespół bólowy kręgosłupa lędźwiowego

stan zapalny stawu krzyzowo biodrowego

Stan zapalny stawu krzyżowo – biodrowego

Zesztywniajace zapalenie stawow kregoslupa (ZZSK)

Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa (ZZSK)

zespol bark ramie

Zespół bark – ramię

lokiec tenisisty golfisty

Łokieć tenisisty/Łokieć golfisty

stan zapalny stawu nadgarstkowego

Stan zapalny stawu nadgarstkowego

kolano skoczka

Kolano skoczka

Uszkodzenia sciegna Achillesa

Uszkodzenia ścięgna Achillesa

Bole migrenowe; migreny

Bóle migrenowe

aplikacja neuro migreny udary Stwardnienie Rozsiane (SM)

Migreny, Udary, Stwardnienie Rozsiane (SM) – aplikacja neuro

Zarówno zabiegi miejscowe jak i ogólnoustrojowe powinny być wykonywane równocześnie, a czas trwania terapii powinien wynosić 60 minut u osób dorosłych i 30 minut u dzieci.

Masaż energotonowy

Technikę specjalną stanowi masaż energotonowy, który polega na wykorzystaniu mechanizmów stymulacyjnych i niestymulacyjnych prądu i mechanicznego działania technik masażu wykonywanych przez terapeutę. W obwodzie aparatu do fizykoterapii, znajduje się zarówno pacjent jak i terapeuta, którego ręce stanowią powierzchnię kontaktową z ciałem leczonego. W zależności od wybranej techniki zabiegowej i parametrów prądu można uzyskać efekt rozluźniający, przeciwbólowy, stymulacyjny a także lipolityczny. Zabieg trwa ok. 30 min. Aplikacja sprawdza się znakomicie w przypadku wzmożonego napięcia mięśniowego, działaniu na punkty spustowe i w szeroko rozumianej odnowie biologicznej.

Przeciwskazania

Przeciwwskazania do stosowania terapii energotonowej obejmują:

• ciążę,
  • ogólne infekcje przebiegające z podwyższoną temperaturą,
  • lokalne infekcje bakteryjne i wirusowe,
  • elektroniczne implanty.

Podsumowanie

Terapia energotonowa ma zastosowanie w wielu rodzajach schorzeń nie tylko w leczeniu objawowym. Ból jest jednak tym objawem, który sprawia, że pacjenci zgłaszają się po pomoc zarówno do lekarzy jak i fizjoterapeutów. Spośród wielu środków terapeutycznych terapia, energotonowa jest niewątpliwie jedną z bardziej skutecznych metod z uwagi na to, iż może oddziaływać na wiele mechanizmów mogących powodować działanie analgetyczne. Na podstawie w/w informacji można uznać, że terapia ta może znaleźć zastosowanie w wielu dziedzinach medycyny między innymi: w dermatologii, ginekologii, laryngologii, pulmonologii, kardiologii, diabetologii, neurologii, psychiatrii, ortopedii, chirurgii i medycynie sportowej, a także w odnowie biologicznej i kosmetologii. Efekty uboczne objawiają się w zakresie stymulacji diurezy oraz pracy jelita grubego.

Materiały udostępnione przez firmę EKOMEDICA Maciej Dembkowski

Ekomedica Maciej Dembkowski