Zabiegi radialną falą uderzeniową RSWT (Radial Shock Wave Therapy) wykorzystują falę rozproszoną. Dzięki temu nie ma konieczności wykonywania badania USG, które miałoby na celu dokładne zlokalizowanie przyczyny bólu, gdyż mamy pewność, że tkanki te ulegną penetracji podczas trwania zabiegu.

fala radialna

Należy pamiętać, że przed każdym zabiegiem należy staranie oczyścić (odtłuścić) skórę i nałożyć na opracowywaną powierzchnie żel do USG.

Fala uderzeniowa - zabiegi, podział na etapy

Wskazane jest aby zabiegi radialnej fali uderzeniowej podzielić na dwa etapy.

W pierwszym z nich należy opracowywać okolice przyczyny bólu, z reguły pracuje się wtedy metodą statyczną, bądź półstatyczną.

Drugi etap zabiegu powinien obejmować miejsca, gdzie występują zmiany chorobowe powstające na skutek zmiany pierwotnej, mowa tu o tzw. zmianach odruchowych. Opracowuje się je metodą dynamiczną. Np. w przypadku łokcia tenisisty pierwszy etap zabiegu powinien obejmować nadkłykieć boczny kości ramieniowej, zaś drugi mięśnie prostowników nadgarstka.

W przypadku Pacjentów szczególnie wrażliwych dozwolona jest zmiana kolejności etapów. Spowodowane jest to progiem odczuwania bólu podczas trwania zabiegu. Zabiegi fali uderzeniowej aplikowane na wyniosłości kostne są dużo bardziej odczuwalne niż aplikowane na mięśniach. Zmieniając więc kolejność etapów Pacjent zdąży się choć trochę zaadoptować i przyzwyczaić do odczuć. Jeżeli sposób ten nie przyniesie wystarczających efektów, możliwe jest także schłodzenie powierzchni opracowywanej przed zabiegiem.

Fala uderzeniowa - zabiegi, ilość uderzeń

Sugerowane średnia ilość uderzeń podczas trwania jednego zabiegu powinna wynosić ok. 4 tysiące.

W etapie pierwszym, gdzie zmiany zazwyczaj mają niewielką powierzchnie wykonuje się 2 tysiące uderzeń, zaś etapie drugim pozostała liczbę.

Fala uderzeniowa - zabiegi, ciśnienie

Aby uzyskać działanie stymulujące wykorzystuje się ciśnienie od 2,5 do 3,5 bara. Natomiast w przypadku zmian, gdzie występują zwapnienia, ciśnienie 5 barów.

Zabiegi radialną falę uderzeniową wykonuje się w serii od 3 do 6 zabiegów, w zależności od stanu pacjenta i jednostki chorobowej. Przerwa między zabiegami powinna wynosić nie mniej niż 5 i nie więcej niż 10 dni. Najczęściej spotykamy rozwiązaniem są wizyty co tydzień.

Inne artykuły o podobnej lub powiązanej treści: