Wypór wody

Według twierdzenia Archimedesa, ciało zanurzone w wodzie traci tyle na swoim ciężarze, ile waży woda wyparta przez to ciało. W związku z prawem wyporu, odczuwana masa ciała spada do mniej niż 10% jego masy bezwzględnej. W tych okolicznościach wszystkie ruchy można wykonywać z dużo większą łatwością. Osłabione mięśnie mogą być poddawane ćwiczeniom ze znacznie mniejszym obciążeniem. Odciążone są również stawy. Wszystko to powoduje, że w wodzie można przeprowadzać terapię niedowładów, przykurczów czy też ograniczenia ruchu stawów.

Ciśnienie hydrostatyczne

W związku z naciskiem słupa wody, ciało ludzkie doświadcza kompresji, czego efektem jest wpływ ciśnienia hydrostatycznego na krążenie. W pozycji półsiedzącej dochodzi do przesunięcia krwi żylnej z obszaru kończyn w okolicę klatki piersiowej i tym samym w okolicę serca. Przesunięcie krwi obciąża układ krążenia. W przypadku osób zdrowych organizm bez problemu radzi sobie z tymi efektami. Dla osoby z niewydolnością mięśnia sercowego jest to w pewien sposób obciążające.

Oddziaływanie termiczne

Jednym z bardzo istotnych czynników oddziaływania na organizm ludzki jest temperatura. Przyjęła się następująca, umowna klasyfikacja temperatury kąpieli:

Umowna odczuwalna temperatura wody Temperatura rzeczywista wody
bardzo zimna 10-15°C
zimna 15-30°C
obojętna 35-36°C
ciepła 37-38°C
bardzo ciepła 39-40°C
gorąca ponad 40°C

Temperatura optymalna zależy od rodzaju kąpieli. Przy kąpielach w wodzie słodkiej wynosi 36-37°C. Przy kąpielach w CO2 to 32-34°C, natomiast przy kąpielach błotnych to około 38°C.

Kąpiele zimne działają pobudzająco na organizm ludzki, natomiast kąpiele ciepłe — uspokajająco, wywołują senność.

Kąpiele gorące stosuje się w celu wywołania podwyższonej ciepłoty ciała (sztucznej gorączki). Pomagają one w przypadku przewlekłych schorzeń reumatycznych stawów, mięśni i nerwów.

Kąpiele zimne stosuje się w celach terapeutycznych stosunkowo rzadko. Są one formą terapii zimnem, która jest dużo łatwiejsza do przeprowadzenia za pomocą innych czynników chłodzących — krioterapia.

Wskazania do kąpieli gorących

• przewlekłe zapalenie wielostawowe
  • bóle reumatyczne
  • zwyrodnienia stawowe