Laseroterapia wysokoenergetyczna w leczeniu przyczepu mięśnia czworogłowego uda do rzepki – studium przypadku.

Pacjent

Wiek lat 49, aktywny zawodowo oraz fizycznie. Praca siedząca w liczbie godzin odpowiadająca pełnemu etatowi. Regularnie od kilkunastu lat, trzy do czterech dni w tygodniu gra w tenisa oraz okazjonalnie chodzi po górach.

uraz przyczepu miesnia czworoglowego do rzepki

Diagnoza lekarska

Pacjent zgłosił się do lekarza ortopedy, w wywiadzie podał ostry ból 9 w 10-stopniowej skali VAS, który wystąpił 3 dni po ciężkim meczu tenisowym. Ból uniemożliwiał jakąkolwiek próbę zgięcia kolana oraz pełne jego obciążenie.
Lekarz zdiagnozował ostry stan zapalny dystalnego przyczepu mięśnia czworogłowego i wykonał ostrzykiwanie sterydowym lekiem przeciwbólowym oraz przeciwzapalnym.
Po podaniu leku dolegliwości zmniejszyły się z poziomu 9 na 5 i utrzymywały przez 2 tygodnie.

Rozpoznanie/Wywiad

Do gabinetu FIZJOMED Bielsko-Biała zgłosił się z powodu nie ustępującego bólu w okolicy przyczepu ścięgna mięśnia czworogłowego do rzepki.
W badaniu fizykalnym terapeuta odkrył hipertonie mięśni pośladkowych średniego, małego oraz gruszkowatego. Wykazał również obecność punktów spustowych w obrębie pasma biodrowo-piszczelowego, głowie prostej mięśnia czworogłowego oraz przywodzicielu długim. Ponadto pacjent miał uniesioną oraz tyłopochyloną część miednicy po stronie bolesnego kolana.

uraz przyczepu m czworoglowego do rzepki

Postępowanie fizjoterapeutyczne

Na podstawie takiej diagnozy została zastosowana terapia manualna nakierowana na wyrównanie miednicy, detonizację nadmiernego napięcia mięśniowego, usunięcie punktów spustowych, masaż poprzeczny bolesnego ścięgna oraz przeciwzapalnie fonoterapia na aparacie do fizykoterapii Sonaris firmy Astar.
Dawkowanie: zastosowano dawkę 0,4 W/cm2, czas trwania 3 minuty, substancja sprzęgająca – żel przeciwzapalny. Po wykonaniu 10 sesji terapeutycznych uzyskano redukcję dolegliwości z poziomu 5 na 2.

Badanie USG

W trakcie terapii wykonano kontrolne USG bolesnej okolicy, które wykazało nieznaczne ilości płynu w okolicy przyczepu mięśnia czworogłowego do rzepki oraz śladowe powiększenie kaletki nadrzepkowej.

Laseroterapia wysokoenergetyczna Polaris HPs

Na podstawie wyników badania USG terapeuta zdecydował wykonać serię zabiegów laseroterapii wysokoenergetycznej Aparatem Polaris HP firmy Astar.
Dawkowanie odbywało się w dwóch fazach.

Przeciwbólowo:  Przeciwzapalnie:
Długość fali: 808 nm;
Dawka: 57 J/cm2;
Moc: 5,0 W
Częstotliwość pracy: 100 Hz;
Wypełnienie: 90%
Czas zabiegu: 50 sek
Długość fali: 808 nm;
Dawka: 50 J/cm2;
Moc: 4,0 W
Częstotliwość pracy: 2000 Hz;
Wypełnienie: 90%
Czas zabiegu: 55 sekDługość fali: 980 nm;
Dawka: 21 J/cm2;
Moc: 4,0 W
Częstotliwość pracy: 200 Hz;
Wypełnienie: 70%
Czas zabiegu: 30 sek

Po serii 5 zabiegów pacjent zgłosił całkowitą eliminację dolegliwości bólowych.

zabieg polaris hps laseroterapia wysokoenergetyczna

Podsumowanie

Kompleksowe postępowanie fizjoterapeutyczne bazujące na dokładnej diagnozie, terapii manualnej, stymulacji punktów spustowych bólu, sonoterapii oraz laseroterapii wysokoenergetycznej spowodowało całkowite zniesienie dolegliwości bólowych u pacjenta.
Na wizycie kontrolnej w gabinecie rehabilitacyjnym FIZJOMED, po okresie jednego miesiąca pacjent nie zgłaszał żadnych dolegliwości bólowych, pomimo powrotu do gry w tenisa.

Materiały udostępnione przez Fizjomed Bielsko-Biała.

Fizjomed Profesjonalna Fizjoterapia