Opis skrócony

Celem badania było sprawdzenie wpływu pola magnetycznego w terapii migren. Badaniu poddanych było 30 pacjentów przydzielonych losowo do grupy badawczej i placebo. Badanie trwało 2 tygodnie. Grupa badawcza była poddawana terapii 3 razy w tygodniu przez 30 minut. Wyniki były rejestrowane w okresie do 4 miesięcy po terapii. Pole magnetyczne miało indukcję 4-5mT, częstotliwość 10Hz i kształt prostokąta.

Cele

Migrena jest trudnym do terapii chronicznym bólem głowy powodującym dużą niezdolność do pracy, a co za tym idzie kosztownym. Pulsujące pole magnetyczne jest skutecznym środkiem terapeutycznym , aczkolwiek słabo udokumentowanym klinicznie. Tego typu badanie kliniczne zostało przeprowadzone po raz pierwszy.

Badacze postawili przed sobą następujące zadania:

• Ocenę efektu placebo oddziaływania pola magnetycznego w leczeniu migren przez badanie dwóch grup badawczej i placebo przy sześciu sesjach terapeutycznych
  • Zbadanie długoterminowego efektu działania pola magnetycznego w leczeniu migren po dwunastu sesjach z czteromiesięcznym okresem obserwacji

Metoda

Trzydziestu pacjentów zostało podzielonych na dwie grupy:

• Szesnastoosobową (15 kobiet 1 mężczyzna) w grupie badawczej
  • 14 pacjentów (12 kobiet, dwóch mężczyzn) w grupie placebo.

Grupy zostały zaślepione do warunków badawczych. Założeniem do badania było prowadzenie dzienniczka z rejestracją migren w okresie 2 tygodni z zaleceniem notowania częstości, czasu trwania, nasilenie bólu, ilości godzin absencji w pracy i ilości środków przeciwbólowych.

Do terapi użyto aparatu Magner Plus produkcji ASTAR ABR s.j. W badaniu użyto pola magnetycznego o kształcie prostokąta o częstotliwości 10Hz i indukcji 4-5mT. Zabieg trwał 30 minut i był wykonywany 3 razy w tygodniu. Uczestnicy wypełniali dzienniczki przez całe 2 tygodnie. Grupa badawcza została ponadto poddana terapii przez 2 dodatkowe tygodnie i prowadziła dzienniczki przez 4 miesiące.

Magnetoterapia w leczeniu migren

Wykres przedstawia następujące wyniki:

• Średnią z czasów trwania
  • Częstość migren
  • Siłę dolegliwości
  • Ilość godzin wyłączenia z pracy
  • Ilość środków przeciwbólowych przyjmowanych przez pacjentów

Wnioski

Badanie wykazało skuteczność oddziaływania pola magnetycznego o indukcji 4-5mT, częstotliwości 10Hz i kształcie prostokątnym w profilaktyce terapii migren. Okazało się, że w grupie badawczej znacząco zmniejszyła się liczba dni z atakami migreny, czas trwania ataku, liczba dni absencji w pracy i ilość przyjmowanych przeciwbólowych środków farmakologicznych. Nie zmieniła się natomiast intensywność bólu w trakcie ataku migreny.

Literatura

Goadsby PJ, Hargreaves Refractory migraine and chronic migraine pathophysiological mechanism, Headache, 2008:48(9):1399-405 Vincent W. Andreasik F. Sherman R. Headache Treatment with Pulsing Electromagnetic Fields.

Inne artykuły o podobnej lub powiązanej treści