Naświetlanie w zakresie IR

Światłolecznictwo bierze swój początek już w dawnych czasach. To starożytni zauważyli korzystny wpływ światła słonecznego na organizm ludzki. Rozwój techniki umożliwił podział widma światła oraz możliwość jego sztucznego wytworzenia.

Światłolecznictwo — ujęcie fizyczne

Światłolecznictwo to oddziaływanie falą elektromagnetyczną. Znaną nam formą fali elektromagnetycznej jest światło widzialne. Fale dłuższe niż fale światła widzialnego to podczerwień IR (Infra Red). Fale krótsze niż światło widzialne to nadfiolet UV (Ultra Violet). Zarówno podczerwień IR jak i ultrafiolet UV dzielimy na pasma A, B, C.

widmo ir

W zakresie naszego zainteresowania jest podczerwień IR. W zależności od pasma IR: A, B, C, zmienia się głębokość wnikania w tkankę. Najgłębiej wnika pasmo IR-A. Zawiera się ono w zakresie 770-1500 nm. Promieniowanie IR A wnika na głębokość około 30mm, a jest najsilniej pochłaniane na głębokości 10 mm.

przekrj skry

Promieniowanie wytwarzane w promiennikach IR różni się od promieniowania laserowego w zakresie IR:

• Nie jest ono monochromatyczne
  • Nie jest ono koherentne
  • Nie jest ono spolaryzowane

Efekty biologiczne oddziaływania promieniowania IR

• Reakcja naczyniowa — rozszerzają się naczynia włosowate skóry i tkanki podskórnej. W miejscu naświetlania uwidacznia się rumień cieplny, który narasta w miarę naświetlania. Po zakończeniu naświetlania rumień powoli znika. Skłonność organizmu do utrzymania stałej temperatury tkanki, prowadzi do silnego, powierzchniowego przekrwienia, co w efekcie zwiększa odżywienie tkanek oraz przepływy w układzie żylno-chłonnym.
  • Reakcja autonomicznego układu nerwowego — prowadzi do zmniejszenia napięcia mięśni.
  • Reakcja narządów położonych głęboko — jest wynikiem odruchów ze stref Heada.
  • Podniesienie progu odczuwania bólu — w następstwie stymulacji wydzielania endorfin.
  • Wzmożenie przemiany materii — w wyniku wszystkich opisanych wyżej procesów.

Wskazania do naświetlań IR

• Stany po lokalnych urazach, szczególnie kończyn, jednak nie wcześniej niż 48 godzin od urazu.
  • Przewlekłe zapalenia stawów i tkanek miękkich kończyn.
  • Procesy reumatoidalne w okresie niewielkiej aktywności.
  • Nerwobóle oraz zespoły bólowe.
  • Zespoły przeciążeniowe stawów, ścięgien i mięśni.
  • Przewlekłe stany zapalne jamy nosowej, zatok przynosowych, ucha zewnętrznego i żuchwy.
  • Stany po zapaleniu bakteryjnym, odmrożeniu i uszkodzeniu popromiennym skóry i tkanki podskórnej.
  • Przygotowanie do masażu, kinezyterapii i np. elektrostymulacji.

Przeciwskazania do naświetlań IR

• Znaczne uszkodzenie układu naczyniowego, uniemożliwiające reakcję naczyniową.
  • Zakrzepica żył.
  • Niewydolność krążenia i stany wyniszczenia.
  • Czynna gruźlica płuc.
  • Ostre bakteryjne stany zapalne skóry i tkanek miękkich.
  • Zagrożenia niebezpiecznym krwawieniem (przewód pokarmowy, układ moczowy, narządy rodne, płuca).
  • Ciąża.
  • Nieustabilizowana choroba nadciśnieniowa.
  • Choroba nowotworowa przed upływem 5 lat od wyleczenia.