Wpływ trakcji na leczenie szyjnego odcinka kręgosłupa – doniesienia naukowe

Artykuł przedstawia badania naukowe na temat oceny skuteczności trakcji w leczeniu zmian przeciążeniowych odcinka szyjnego kręgosłupa.

Cel badania:
Celem badania było wykazanie efektywności działania trakcji na odcinek szyjny kręgosłupa.
Miejsce i czas badania:
Badanie zrealizowano w Katowicach, w roku 2010.
Zakres badania:
Badaniami objęto grupę 45 osób, które posiadały skierowanie lekarskie na rehabilitacje z powodu dolegliwości odcinka szyjnego kręgosłupa powstałymi na skutek przeciążenia. Podzielono je na trzy grupy.

Grupa I „Trakcja” – terapia oparta tylko i wyłącznie na statycznej trakcji kręgosłupa szyjnego z wykorzystaniem urządzenia „Home Track”. Zabieg wykonywano zgodnie z metodyką opracowaną przez producenta aparatu. Pacjent leżał w pozycji na plecach, kończyny górne ułożone wzdłuż tułowia, kończyny dolne zgięte w stawach kolanowych, podparte wałkiem. Głowa umieszczona w uchwytach aparatu. Siłę trakcji dawkowano tak, aby osiągnąć wrażenie intensywnego, jednakże nie bolesnego ciągu. Czas trwania zabiegu wynosił 10 min.
Grupa II „Trakcja + TENS” – zastosowano taką samą terapie elongacyjną jak w grupie I, jednakże dodano elektrostymulacje TENS. Wykorzystane parametry to: czas trwania impulsu 50 µs, częstotliwość 100Hz, czas trwania zabiegu 30 min. Do terapii wykorzystano aparat XING 2 firmy Cosmogamma.
Grupa III „TENS” – wykonywano wyłącznie przezskórną elektryczną stymulację nerwów, na w/w parametrach.

Wszystkich uczestników poddano ocenie dolegliwości bólowych na podstawie skali Laitinena, która określa:

natężenie dolegliwości bólowych,
częstotliwość występowania bólu,
częstotliwość zażywania środków przeciwbólowych,
możliwości w realizacji zadań życia codziennego.

Każda z pozycji oceniana była w punktach od 0 do 4, gdzie 0 to oznaczało całkowity brak problemu, a 4 świadczyło o maksymalnym nasileniu.

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE