Dane pacjenta:

• Rasa: czysta krew arabska
  • Płeć: klacz
  • Wiek: 7 lat
  • Koń startujący w dyscyplinie rajdów długodystansowych

Historia choroby:

Problemem 7-letniej klaczy startującej w dyscyplinie rajdów długodystansowych był odczyn okostnej nasady bliższej kości śródręcza II prawej i lewej kończyny piersiowej. Koń w badaniu palpacyjnym wykazywał bolesność na peryferiach rozrostu kostnego, ponadto wyczuć można było obrzęk tkanek miękkich. W zdjęciach rentgenowskich uwidocznione zostało zapalenie okostnej mające charakter nawrotowy (remisje zapalenia pojawiały się w okresach intensywnych treningów).

Leczenie:

W początkowym etapie zapalenia okostnej zastosowano zimne okłady oraz hydroterapię (zabiegi te trwały przez trzy dni). Stosowano także żel o charakterze przeciwzapalnym i przeciwbólowym zawierający DMSO, lignokainę oraz prednizolon. Po ustąpeniu ostrej fazy zapalenia (ok. 10 dni od pojawienia się objawów) zastosowano laseroterapię wysokoenergetyczną. Ze względu na stan zapalny okostnej i ból tej okolicy treningi konia oraz ruch swobodny na padoku zostały ograniczone na czas trwania terapii.

Laseroterapia wysokoenergetyczna:

U klaczy wykonano serię 10 w odstępach jednodniowych naświetleń laserem wysokoenergetycznym Polaris HP.

Parametry zabiegów dla długości 808 nm i 980nm:

• Moc (W): 4-10
  • Częstotliwość (Hz): 700-800
  • Wypełnienie (%): 60-90
  • Dawka (J/cm2): 50-100
  • Zabiegi zostały wykonane metodą dynamiczny skaning ręczny codziennie przez 10 dni. Użyto nakładki 5cm.

Wyniki terapii

Po zakończeniu terapii w badaniu palpacyjnym zaobserwowano znaczne zmniejszenie intensywności bólu. Występujący wcześniej obrzęk tkanek miękkich ustąpił w stopniu znacznym. W kontrolnym badaniu rentgenowskim odnotowano zmniejszenie zgrubienia okostnej, co za tym idzie stan zapalny okostnej ustąpił. Powierzchnia okostnej po zastosowaniu laseroterapii wysokoenergetycznej nabrała gładkiego charakteru.

RTG konia 1

RTG konia 2

Inne podobne lub powiązane artykuły: