Pacjentka: Kotka Rozalka, około 6 miesięcy, uratowana przez grupę wolontariuszy Tabby i Burasy ze Zduńskiej Woli.

Objawy: Niedowład wiotki kończyny lewej miednicznej, po kilku dniach pojawił się silny umiejscowienia gwoździa oraz w palcach stopy, kot nie obciążał kończyny, nie pozwalał na dotyk.

Rozpoznanie: Złamanie kości udowej zostało ustabilizowane gwoździem. Podczas zabiegu doszło do uszkodzenia nerwu kulszowego, co potwierdza dokumentacja pozabiegowa.

Kotka ze złamaną nogą przed terapią

Zdjęcie złamania nogi kota

Zespolenie złamanej nogi kota

Leczenie:
Ponieważ kot nie pozwalał na manipulacje, był też nieoswojony, skupiono się w pierwszym rzędzie na zniesieniu bólu pooperacyjnego oraz bólu wynikającego z przykurczu palców.
Zastosowano terapię polem magnetycznym, ponieważ nie wymagało to dotyku człowieka – kot leżał na poduszce, pod którą umieszczono aplikatory.

Magnetoterapia w leczeniu kotaZastosowano 20 zabiegów po 20 minut z ustawieniami nacelowanymi na miorelaksację w okolicy palców stopy. Zmianie ulegała jedynie przerwa – pierwsze zabiegi przeprowadzono z przerwą 3 sekundy i zmniejszano ją o 0,5 sekundy w kolejnych zabiegach aż do wartości zerowej.

Czas Kształt pola Częstotliwość [Hz] Indukcja [mT]
20 minut Sinusoida 8 10

Oraz 20 zabiegów po 20 minut na okolicę pozabiegową celem redukcji obrzęku i bólu i dostarczenia bodźców do odbudowy struktur nerwowych.

Zabiegi Czas Kształt pola Częstotliwość Indukcja [mT] Przerwa [s]
 1  20 minut  Sinusoida  20  5  3
 2  20 minut  Sinusoida  20  7  2
 3  20 minut  Sinusoida  30  10  1,5
 4  20 minut  Sinusoida  40  10  1
 5  20 minut  Sinusoida  50  10  0,5
 6-20  20 minut  Sinusoida  50  10  cont.

Po około 7 zabiegach kot zaczął pozytywnie reagować na obecność człowieka i do leczenia włączono terapię laserem wymagającą bezpośredniego kontaktu z rehabilitantem.

Laseroterapia w leczeniu kota

Przeprowadzono po dwa zabiegi dziennie przez 30 dni:

1. Zabiegi na okolicę urazu pozabiegowego wykorzystujące program aparatu Etius – blizny chirurgiczne, metoda labilna bezkontaktowa

oraz
2. Zabiegi na okolicę palców stopy (3 cm2) – działanie przeciwbólowe i regeneracyjne

Zabiegi  Dawka promieniowania [J/cm2]  Częstotliwość [Hz]
 1-5  3  5
 6-10  4  8
 11-30  6  10

Po około tygodniu ból zmniejszył się na tyle, że można było zacząć ćwiczenia bierna i masaże kończyny – od stawy biodrowego po palce stopy.

Ponad miesiąc, jaki pozostał do zabiegu usunięcia gwoździa, wykorzystano na odzyskanie sprawności w kończynie, odbudowanie mięśni i zniesienie bólu. Kot zaczął obciążać kończynę np. podczas wspinaczki.
Po zabiegu usunięcia gwoździa część postępów niestety stracono, można powiedzieć, że terapia w części musiała być powtórzona – jeśli chodzi o okolicę zabiegową czyli rejon kości udowej.

Wystarczył jednak tydzień zabiegów laseroterapii by kot wrócił do sprawności sprzed zabiegu.
Dni zabiegowe – 10
Przeprowadzono 10 zabiegów na okolicę urazu pozabiegowego wykorzystujące program aparatu Etius – blizny chirurgiczne, metoda labilna bezkontaktowa
oraz 10 zabiegów na okolicę palców stopy (3 cm2) – działanie przeciwbólowe i regeneracyjne

Zabiegi  Dawka promieniowania [J/cm2]  Częstotliwość [Hz]
 1-10  6  10

Kończyna wydaje się nieznacznie krótsza wskutek złamania, ale jest używana i obciążana praktycznie równomiernie. Kot w żaden sposób nie jest ograniczony w swojej sprawności i aktywności.
Tak intensywna rehabilitacja była możliwa dzięki temu, że pacjentka przebywała u zoofizjoterapeuty przez cały czas terapii i otrzymywała całodobową opiekę.
Dodatkową korzyścią takie formy terapii jest pełna socjalizacja zwierzęcia, oswojenie z ludźmi i innymi kotami oraz przygotowanie do adopcji.