Choroba Bürgera – zakrzepowo-zarostowe zapalenie tętnic

Choroba Bürgera czyli zakrzepowo-zarostowe zapalenie tętnic – przyczyny, objawy, leczenie.

Choroba Bürgera – przyczyny

Przyczyny choroby nie są do końca znane, bierze się pod uwagę czynnik zapalny, autoimmunologiczny i genetyczny. Zakrzepowo-zarostowe zapalenie tętnic dotyka głównie mężczyzn pomiędzy 20 a 40 rokiem życia. Znaczną większość chorych stanowią osoby palące, dlatego składniki tytoniu uważa się za główne czynniki wywołujące tę chorobę.

Choroba Bürgera – objawy

W przebiegu choroby dochodzi do zwężenia światła tętnic a następnie do całkowitego zablokowania przepływu krwi. Objawy dotyczą głównie kończyn dolnych, lecz mogą zajmować naczynia kończyn górnych, mózgu i serca.

W wyniku niedokrwienia pojawia się:

• zasinienie zajętego obszaru,
  • chory odczuwa ból,
  • parestezje,
  • obniżenie temperatury.

Proces chorobowy może także dotyczyć żył i nerwów.

Choroba Bürgera – leczenie

Leczenie należy wprowadzać w jak najwcześniejszym stadium choroby. Metody fizykalne należy stosować z dużą ostrożnością z uwagi na zakrzepowy charakter choroby. Zawsze należy w pierwszej kolejności skonsultować się z lekarzem.

Postępowanie fizykoterapeutyczne jest ukierunkowane na wywołanie przekrwienia. Można stosować łagodne formy ciepła działającego miejscowo i ogólnie oraz zabiegów działających hamująco na układ współczulny, często stosowanych segmentarnie.

Więcej artykułów znajdziesz na naszej stronie:

FIZJOTECHNOLOGIA – JEDNOSTKI CHOROBOWE