Choroba Raynauda

Choroba Raynauda zwana również objawem Raynauda – jakie są różnice.

Przyczyny Choroby Raynauda

Choroba lub inaczej objaw Raynauda jest to napadowy skurcz tętnic w obrębie dłoni, która występuje zdecydowanie częściej u kobiet niż u mężczyzn. Wyróżnia się:

• postać pierwotną – idiopatyczną (choroba Raynauda),
  • wtórną (objaw Raynauda), której objawy występują w przebiegu np. chorób naczyń, układu nerwowego, tkanki łącznej i innych oraz u osób narażonych na długotrwałe działanie niskich temperatur czy drgań.

Przyczyny choroby do tej pory nie są do końca poznane. Przypuszcza się, że może mieć podłoże neurogenne, lecz nie wyklucza się także czynnika genetycznego.

Choroba Raynauda – objawy

Objawy choroby najczęściej nasilają się pod wpływem działania niskich temperatur lub stresu. Zwężenie naczyń krwionośnych powoduje bladość skóry przede wszystkim rąk, rzadziej stóp, uszu, nosa czy warg. Po upływie czasu (od kilku minut do kilku godzin) pojawia się zasinienie skóry. Następnie w wyniku rozszerzenia naczyń skóra staje się zaczerwieniona w wyniku, czego mogą powstawać obrzęki i uczucie pulsowania. Częstym objawem jest utrata czucia, parestezje i ból. W stanach zaawansowanych, gdy napady pojawiają się często, może dojść do zmian troficznych i owrzodzeń skóry.

Choroba Raynauda – leczenie

Leczenie choroby Raynauda należy wprowadzić w jak najwcześniejszym stadium choroby. W zależności od objawów i chorób towarzyszących, postępowanie fizykoterapeutyczne kierunkuje się ku wywołaniu przekrwienia. W związku z tym zaleca się stosowanie łagodnych form ciepła działającego miejscowo i ogólnie oraz zabiegów działających hamująco na układ współczulny.

Opis kolejnych jednostek chorobowych znajdziesz na naszej stronie:

Jednostki chorobowe – charakterystyka, objawy, przyczyny, leczenie

Jak bardzo pomocny był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Podsumowanie głosów 0

Brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten artykuł.