Uszkodzenie stawu barkowo - obojczykowego

Staw barkowo – obojczykowy narażony jest na liczne kontuzje, w wyniku których dochodzi do osłabienia siły mięśniowej, wystąpienia dolegliwości bólowych czy ograniczenia ruchomości barku. Najczęściej urazy występują u osób młodych oraz u sportowców.

W artykule znajdziesz:

1. Budowa stawu barkowo-obojczykowego
  2. Przyczyny uszkodzenia stawu barkowo-obojczykowego
  3. Klasyfikacja urazu
  4. Objawy i leczenie
  5. Terapia stawu barkowo-obojczykowego

Anatomia stawu barkowo – obojczykowego

Jak zbudowany jest staw barkowo-obojczykowy? To jeden z pięciu stawów wchodzących w skład obręczy barkowej. Stanowi połączenie wyrostka barkowego i obojczyka. Stabilność zapewniają więzadła : barkowo-obojczykowe i kruczo-obojczykowe.

Jaka jest anatomia barku?

Jak dochodzi do uszkodzenia stawu barkowo-obojczykowego?

Do urazu dochodzi zazwyczaj wskutek bezpośredniego upadku na ramię. Uderzenie może doprowadzić do naciągnięcia wiązadeł barkowo-obojczykowych, a nawet ich zerwania oraz przemieszczenia obojczyka.

W sytuacji zadziałania siły na powierzchnię górną obojczyka dochodzi do zwichnięcia dolnego obojczyka. Natomiast w momencie upadku na wyprostowaną kończynę obserwuje się uszkodzenie więzadeł stawu barkowo-obojczykowego.

Uszkodzenie stawu barkowo-obojczykowego najczęściej jest spotykane wśród sportowców ale również rowerzystów czy motocyklistów.

Stopnie uszkodzenia stawu

Urazy stawu barkowo-obojczykowego są sklasyfikowane na 6 różnych typów. Sprawdź: STOPNIE USZKODZENIA STAWU

Objawy i Leczenie

Objawami uszkodzenia stawu barkowo-obojczykowego są głównie:

• silne dolegliwości bólowe nasilające się podczas ruchu,
  • ograniczenie zakresu ruchomości kończyny górnej,
  • obrzęk i zaburzenia czucia w obrębie barku,
  • „objaw klawisza” – wystający koniec obojczyka.

Objawy oraz sposób leczenia są uzależnione od stopnia uszkodzenia. Sprawdź: OBJAWY I REHABILITACJA STAWU

Terapia – jak leczyć uszkodzenie stawu?

• zimno (okłady z pokruszonego lodu, kriożele) – w późniejszej fazie również po ćwiczeniach,
  • ultradźwięki lub fonoforeza – stopniowe zwiększanie dawki dostosowane do możliwości obciążeń termicznych tkanki,
  • pole elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości- stopniowe zwiększanie dawki dostosowane do możliwości obciążeń termicznych tkanki,
  • światło widzialne spolaryzowane białe lub koloroterapia światło czerwone,
  • biostymulacja laserowa lub laser wysokoenergetyczny,
  • pole elektromagnetyczne niskiej częstotliwości [magnetoterapia],
  • kriostymulacja,
  • prądy TENS, prądy średniej częstotliwości – parametry dostosowane do celów terapii (zmniejszenie bólu, usprawnienie krążenia, stymulacja mięśni).

Zobacz proces leczenia zawodnika BBTS Bielsko-Biała:

URAZ STAWU BARKOWO-OBOJCZYKOWEGO – LECZENIE ZAWODNIKA BBTS