VAS

Entezopatia rozcięgna podeszwowego należy do jednych z najczęstszych dolegliwości u osób aktywnych fizycznie. W szczególności biegaczy długodystansowych, zarówno amatorów jak i profesjonalistów. Artykuł przedstawia ocenę wpływu laseroterapii wysokoenergetycznej i fali uderzeniowej u pacjentki z entezopatią rozcięgna podeszwowego stopy.

Grzegorz Głąb – Reha-Athletica Kraków

Entezopatia rozcięgna podeszwowego – przyczyny

Entezopatia rozcięgna podeszwowego należą do jednych z najczęstszych dolegliwości u osób aktywnych fizycznie. W szczególności dotyczy biegaczy długodystansowych, zarówno amatorów jak i profesjonalistów. Przyczyny bólu w tej okolicy mogą być różne. Są to między innymi:

• wady budowy stopy,
  • dysbalans mięśniowy,
  • nieprawidłowo dobrane obuwie,
  • błędy treningowe.

W każdym przypadku leczenie powinno obejmować eliminację czynników wpływających na powstawanie zmian z równoczesnym leczeniem ukierunkowanym na zmniejszenie bólu.

Cel badania

Celem badania była ocena efektów zastosowania laseroterapii wysokoenergetycznej połączonej z zabiegami falą uderzeniową u pacjentki z entezopatią rozcięgna podeszwowego.

Entezopatia rozcięgna podeszwowego – leczenie

Badanie przeprowadzono u pacjentki w wieku 34 lat uprawiającej amatorsko biegi długodystansowe od 8 lat. Pacjentka biegała ok. 50-80 km tygodniowo i startowała w zawodach na dystansach od 5 do 60 km zarówno na nawierzchniach asfaltowych jak i w biegach górskich.

Pacjentka używała prawidłowo dobranych butów treningowych oraz startowych. W badaniu stwierdzono lekko szpotawe ustawienie kości piętowej, oraz mocno wydrążoną stopę z dużym napięciem rozcięgna podeszwowego z bolesnością po stronie przyśrodkowej pięty.

Badanie RTG wykazało niewielką ostrogę piętową na kości piętowej, porównywalną z kończyną przeciwną, a w USG zaobserwowano zmiany przeciążeniowe i niewielki stan zapalny w przyleganiu przyczepu rozcięgna.

U pacjentki wykonano 6 zabiegów przy użyciu fali uderzeniowej Impactis firmy Astar w obrębie mięśnia trójgłowego oraz rozcięgna podeszwowego. Ze względu na dużą bolesność zastosowano stopniowanie parametrów od 2 do 4 Barów, częstotliwość 10 Hz i ok 4000 uderzeń w odstępach 5 – 6 dniowych.
Z uwagi na niezadowalające postępy terapeutyczne, po 3 zabiegu wdrożono zabiegi laseroterapii wysokoenergetycznej (Polaris HP firmy Astar) w trybie ciągłym ze stopniowaną dawką od 20 do 50 J/cm2 i mocy od 3 do 6 W dla źródeł 808 nm i 980 nm. Zabiegi wykonywano co 2-3 dni, w sumie wykonano 8 zabiegów.

Ponadto w domu pacjentka wykonywała automasaż rozcięgna podeszwowego przy użyciu piłki golfowej 2 razy dziennie.
2 dni po każdym zabiegu fali uderzeniowej przy użyciu skali VAS oceniano odczucia bólowe podczas chodzenia i biegania. Pacjentka na czas zabiegów nie zaprzestała biegania, jedynie zmniejszyła objętości treningowe oraz intensywność.

Wyniki stosowanych terapii

Zastosowanie laseroterapii wysokoenergetycznej - wyniki

Po trzech zabiegach fali uderzeniowej zaobserwowano niewielką poprawę w odczuciach bólu zarówno podczas biegania jak i chodzenia. Między innymi z tego powodu zdecydowano się na wprowadzenie zabiegów laseroterapii wysokoenergetycznej. Po czwartej aplikacji fali uderzeniowej połączonej z laseroterapią wysokoenergetyczną odczucia bólowe zaczęły maleć w znaczącym tempie. Wpływ na taki stan miało zastosowanie laseroterapii jako terapii dodatkowej.

Wnioski

Zastosowanie fali uderzeniowej u pacjentki z entezopatią rozcięgna podeszwowego zmniejszyło nieznacznie odczucia. Natomiast wprowadzenie laseroterapii wysokoenergetycznej jako terapii dodatkowej spowodowało całkowite zniesienie dolegliwości bólowych.

Jak bardzo pomocny był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Podsumowanie głosów 0

Brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten artykuł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułStudium przypadku zawodnika BBTS – entezopatia przyczepu wspólnego przywodziciela długiego i mięśnia prostego brzucha
Następny artykułMikroprądy w leczeniu odleżyn

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!