Rwa udowa terapia prądami TENS

rwa udowa rozmieszczenie elektrod w terapii tens

Rwa udowa opis dolegliwości

Rwa udowa (femoralgia) powstaje w następstwie zmian degeneracyjnych i zapalnych w kręgosłupie lędźwiowym. Wyzwalana jest poprzez uszkodzenie lub podrażnienie czwartego korzenia lędźwiowego. Ból obejmuje obszar unerwienia nerwu udowego L2-L4 i umiejscawia się głównie na przedniej powierzchni uda, a także w okolicy lędźwiowej i krzyżowej. Bóle od łagodnych do bardzo ostrych i dokuczliwych.

Terapia

Parametry prądu TENS dobieramy w zależności od natężenia bólu w skali VAS lub NRS [gdzie 0 oznacza brak bólu a 10 ból najgorszy jaki sobie można wyobrazić].

Natężenie bólu w skali VAS Czas impulsu Częstotliwość Natężenie Czas zabiegu Mechanizm działania przeciwbólowego
10-7 50-100 us 50-100 Hz tylko odczuwalne, 3 x próg wrażliwości, powyżej progu czuciowego a poniżej progu ruchowego od 30 minut do godzin teoria bramki kontrolnej, produkcja enkefalin
6,9-3 100 us – 300 us 1-5 Hz próg tolerancji, 3-6 x próg wrażliwości, powyżej progu motorycznego 20-45 minut wytwarzanie endorfin, wytwarzanie pojedynczych skurczów i usprawnienie krążenia
100-200 Hz (w wybuchu 2-4 wybuchy na sekundę
2,9-1 150 us-250 us 60-100 Hz próg tolerancji, 3-6x próg wrażliwości, powyżej progu motorycznego 15-20 minut poziom obwodowy receptorów włókien afferentnych, hamowanie przewodnictwa nerwowego we włóknach przewodzących ból
100 us-300 us 1-45 Hz wytwarzanie endorfin, usprawnienie krążenia

Elektrody lokalizujemy zależnie od rozległości promieniowania. Podstawową zasadą jest, że elektrody układamy wzdłuż nerwów przewodzących ból, proksymalnie od jego zakończenia. W przypadku centralizacji bólu przesuwamy elektrody w kierunku kręgosłupa.

Zabieg można wykonywać z jednego kanału, w przypadku mniej rozległego promieniowania lub dwóch kanałów w przypadku bardziej rozległego promieniowania.

rwa udowa rozmieszczenie elektrod w terapii tens

Stymulacja dwukanałowa. Przykład: Ból promieniuje do przedniej powierzchni uda.

I obwód: jedna elektroda umieszczona na nerwie skórnym bocznym uda [n. cutaneus femoris lateralis] proksymalnie, druga elektroda na tym samym nerwie dystalnie.

II obwód: jedna elektroda umieszczona na gałęziach skórnych przednich nerwu udowego [rr. cutanei anteriores n.femoralis] proksymalnie, druga elektroda na tym samym nerwie dystalnie.

Jak bardzo pomocny był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Podsumowanie głosów 1

Brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten artykuł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułZapalenie stawu ramiennego (m.in. reumatoidalne zapalenie stawów)
Następny artykułMagnetoterapia — wpływ pola magnetycznego na syntezę kolagenu

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!