Elektroterapia - mikroprądy

Stosowane w fizjoterapii mikroprądy, zwane również stymulacją mikroamperową, to prądy o bardzo niskim natężeniu.

Tak jak wskazuje nazwa, mikroprądy zaliczamy do prądów o niskim natężeniu od 1 – 999uA. Obecnie jest to terapia ciesząca się co raz większa popularnością w fizjoterapii. Jest to uwarunkowane licznymi korzyściami jakie niesie za sobą stosowanie tej terapii.

W artykule znajdziesz:

1. Parametry i rodzaj przebiegu
  2. Wskazania do stosowania mikroprądów
  3. Przeciwwskazania
  4. Oddziaływanie
  5. Korzyści z stosowanie terapii MET
  6. Sposób przeprowadzania zabiegu

TENS, EMS czy MET – które prądy wybrać?

Mikroprądy są często porównywane z innymi prądami stosowanymi w fizjoterapii. W przypadku terapii MET oddziaływanie impulsami elektrycznymi o tak niewielkim natężeniu ma charakter bodźców podprogowych, czyli takich które są zbyt krótkie, aby mogły zostać świadomie zarejestrowane. Z kolei prąd TENS stymuluje nerwy czuciowe, a prąd EMS nerwy motoryczne.

Porównanie prądów TENS i EMS – dowiedz się więcej.

Parametry i rodzaj przebiegu

Stymulacja mikroamperowa (w literaturze spotyka się skrót MES) jest terapią, w której prądy mają bardzo małe natężenie mierzone w uA od 1 – 999uA. W porównaniu z innymi metodami stosuje się bodźce poniżej progu odczuwania. Mikroprądy nie są więc odczuwane przez pacjenta.

Przebieg ma kształt prostokątny z tzw. nadstrzałem o amplitudzie równej amplitudzie prostokąta. Ze względu na zasadę działania w niektórych urządzeniach dostępnych na rynku występują dodatkowe modyfikacje tego kształtu. Możemy zatem wyróżnić są 3 rodzaje mikroprądów:

• dodatni
  • ujemny
  • naprzemienny

Kiedy stosować mikroprądy – wskazania

• trudno gojące się rany,
  • nerwobóle,
  • rwa kulszowa,
  • zespoły bólowe kręgosłupa lędźwiowego,
  • zespół bolesnego barku,
  • choroby zwyrodnieniowe stawów,
  • migreny,
  • półpasiec,
  • ostry / przewlekły ból o znanej etiologii,
  • utrudniony zrost kostny,
  • uraz tkanek miękkich okołostawowych,
  • odleżyny,
  • owrzodzenia,
  • kosmetyka twarzy,
  • zapalenie ścięgien,
  • złamania kości.

Mikroprądy są stosowane w leczeniu wielu dolegliwości. Głównie wykorzystuje się je podczas zwalczania bólu ostrego i przewlekłego – przeważnie pourazowego bądź pooperacyjnego.

Dodatkowo terapia stosowana jest przez fizjoterapeutów w leczeniu kontuzji sportowych, ponieważ pozwala na zminimalizowanie stanów zapalnych i obrzęków, oraz zdecydowanie przyspieszają proces regeneracji tkanek.

Przeciwwskazania – mikroprądy

• ciąża,
  • metalowe przedmioty w ciele (rozrusznik serca, metalowe płytki, szyny),
  • zaburzenia układu nerwowego (epilepsja),
  • okres pooperacyjny,
  • stany gorączkowe,
  • porażenia kurczowe mięśni,
  • stany zapalne skóry,
  • choroby nowotworowe.

Mikroprądy – oddziaływanie

Podstawą oddziaływania biologicznego tak niskich natężeń jest prawo Arndta – Schultza. Według tej zasady słabe bodźce wzmagają procesy fizjologiczne, natomiast silne je hamują.

Terapia mikroprądami jest przykładem oddziaływania słabego. Jedna z teorii działania mikroprądów opiera się na stwierdzeniu, że procesy chorobowe powodują obniżenie potencjału elektrycznego komórek. Doprowadza to do powstania lokalnej „dziury” dla ładunków. Do komórek uszkodzonych płynie prąd uszkodzenia o wartości 10 – 30uA, który wspomaga regenerację tkanek..

Eksperymenty naukowe potwierdziły, że w trakcie terapii mikroprądami dochodzi do następujących procesów:

• zwiększa się produkcja ATP (Adenozyno-3-Fosforanu),
  • wzrasta synteza protein
  • rośnie transport aminokwasów

Wymienione procesy przyczyniają się do przyspieszenia metabolizmu czy pobudzenia procesów regeneracyjnych.

Mikroprądy – co możesz zyskać ?

W związku zjawiskami mikroprądy wywoływanymi przez stosowanie mikroprądów, przyczają się one do :

• przyspieszają regenerację tkanek miękkich
  • mają działanie przeciwbólowe
  • przyspieszają zrost kostny

Jakie są korzyści z stosowania mikroprądów?

Urządzenia do terapii mikroprądami – łączenie z innymi terapiami

Aby uzyskać jak najlepsze efekty prowadzonego leczenia, warto zastosować mikroprądy razem z innymi terapiami takimi jak laseroterapia, magnetoterapia oraz innymi rodzajami elektrostymulacji. Terapie mikroprądami obecnie umożliwia wiele aparatów do elektroterapii. Dowiedz się więcej, jakie urządzenia są wykorzystywane do terapii MET – URZĄDZENIA DO TERAPII MIKROPRĄDAMI.

Przeczytaj o pozostałych zabiegach z elektroterapii: Elektroterapia – prądy

Sposób przeprowadzania zabiegu

W terapii MET najbezpieczniej stosować przebieg bipolarny mikroprądu. Natomiast podczas przeprowadzania zabiegu z wykorzystaniem przebiegu unipolarnego należy wziąć pod uwagę następujące zasady.

• elektroda ujemna mikroprądów unipolarnych działa odkażająco (ściąga makrofagi), natomiast elektroda dodatnia ma oddziaływanie przeciwbólowe.
  • podczas przeprowadzania zabiegu bezpośrednio na rany, stosujemy elektrodę ujemną w celu przyśpieszenia gojenia. Po zabliźnieniu używamy elektrodę dodatnią na bliznę, działając w ten sposób przeciwbólowo.

Dowiedz się więcej o mikroprądach: