Prąd diadynamiczny MF

Charakterystyka prądów diadynamicznych (DD)

Prądy diadynamiczne (DD) są to prądy stosowane w fizjoterapii. Inaczej nazywane są również prądami Bernarda. Zaliczane do prądów o niskiej częstotliwości, które poprzez serie impulsów, wywołują określone reakcje organizmu. Są one oparte o sinusoidę 50Hz. Ze względu na łatwość wytworzenia prądu o takim kształcie – są znane praktycznie od początków elektroterapii i z powodzeniem wykorzystywane w leczeniu wielu schorzeń.

W artykule znajdziesz:

1. Charakterystyka prądów diadynamicznych (DD)
  2. 6 rodzajów prądów
  3. Zastosowanie, efekty
  4. Parametry
  5. Metodyka
  6. Wskazania
  7. Przeciwwskazania

Prądy diadynamiczne – 6 rodzajów prądów

Wyróżnia się 6 rodzajów prądów niskiej częstotliwości o różnych parametrach, wchodzących w skład prądu diadynamicznego. Stosowane w odpowiedniej kombinacji pozwalają uzyskać oczekiwany efekt terapeutyczny.

Jakie działanie mają poszczególne prądy diadynamiczne?

• MF – działa pobudzająco i odżywia tkanki
  • DF – działa znieczulająco i rozluźniająco na mięśnie, dlatego często stosuje się go w pierwszej kolejności
  • RS  – stosowany do elektrostymulacji mięśni zdrowych lub nieznacznie uszkodzonych
  • CP – obniża napięcie mięśniowe i zwiększa ukrwienie
  • LP – działa przeciwbólowo
  • MM – stosowany do elektrostymulacji mięśni zdrowych lub nieznacznie uszkodzonych

Prądy diadynamiczne – przebieg

Jaki kształt przebiegu mają poszczególne prądy diadynamiczne?

Prądy diadynamiczne - kształt przebiegu

Prądy diadynamiczne – zastosowanie, efekty

Zastosowanie prądów diadynamicznych w fizjoterapii niesie za sobą wiele korzyści. Dowiedz się, jakie efekty pozwala osiągnąć terapia prądami Bernarda?

• poprawa krążenia obwodowego
  • wyeliminowanie stanów zapalnych
  • zmniejszenie obrzęków
  • poprawa trofiki tkanek
  • zmniejszenie napięcia mięśni
  • złagodzenie dolegliwości bólowych
  • poprawa ukrwienia i przemiany materii

Sprawdź przykładowe oddziaływanie prądów diadynamicznych na poszczególne przypadki

Prądy diadynamiczne – parametry

1. W leczeniu zespołów bólowych stosuje się przebiegi DF, CP i LP. Zalecane jest wykorzystanie sekwencji:

DF (2 min) + MF (1 min) + CP lub LP (4-6 min)

1. Prądy diadynamiczne wywołują również silną reakcję naczyniową w postaci przekrwienia. Czynnik ten jest istotny przy leczeniu stanów pourazowych i zaburzeń krążenia obwodowego. Mechanizmem reakcji naczyniowej jest stymulacja zakończeń nerwowych. W celu wywołania reakcji naczyniowej również używa się sekwencji:

DF (1-1,5 min) + CP (5 min) lub LP (5-6 min)

1. Prądy diadynamiczne wpływają również na zmianę pobudliwości tkanki mięśniowej. Prąd MF (o częstotliwości 50Hz) powoduje wzmożenie napięcia mięśniowego. Prąd DF (o częstotliwości 100Hz) powoduje obniżenie napięcia mięśni. Stosując naprzemiennie MF i DF uzyskujemy izometryczną gimnastykę mięśnia co wpływa na zmniejszenie napięcia mięśnia. W takim przypadku stosujemy więc:

CP (2-3 min) + LP (2-3 min)

Warto zaznaczyć, że prądy diadynamiczne stosowane segmentarnie, mogą oddziaływać na tkanki odległe od miejsca poddanego terapii. Prądy diadynamiczne stosowane są również w kosmetologii. Wpływają pozytywnie na ujędrnianie skóry, oraz w zwalczaniu cellulitu.

Prądy diadynamiczne - wszystko co trzeba wiedzieć

Prądy diadynamiczne – metodyka

Sposób przeprowadzania zabiegu – układ elektrod

W celu przeprowadzenia zabiegu z użyciem prądów diadynamicznych (DD), należy użyć elektrod płaskich, umieszczonych dodatkowo na podkładach. Aby zwiększyć przewodzenie prądu – podkłady powinny być nasączone wodą. Istnieją dwie metody użycia elektrod:

1. metoda jednobiegunowa – w przypadku stosowania tej metody, jedna z elektrod (katoda) jest mniejsza od drugiej (anody).

2. metoda dwubiegunowa – ta metoda zakłada użycie dwóch elektrod jednakowej wielkości. Pierwsza elektroda (katoda), mocowana jest w miejscu bólu. Natomiast druga elektroda (anoda) powinna być ułożona obwodowo. Taki układ elektrod gwarantuje przepływ prądu przez leczony obszar ciała.

Jakie powinno być natężenie?

Zabieg prądami Bernarda nie powoduje u pacjentów żadnych odczuć bólowych – mogą oni jedynie odczuwać delikatne mrowienie. Aby uzyskać odpowiednie natężenie, fizjoterapeuta zwiększa jego wartość do momentu odczuwania przez pacjenta bólu, a następnie obniża poniżej tego poziomu. Na koniec zabiegu – natężenie jest zmniejszane do 0.

Prądy diadynamiczne zbudowane są w oparciu o niską częstotliwość przebiegu, co skutkuje niestety płytkim wnikaniem w tkankę w przypadku gdy elektrody ułożone są obok siebie. W takich przypadkach zalecane jest zastosowanie innych prądów, które są nowocześniejsze, bezpieczniejsze dla pacjenta oraz łatwiejsze do stosowania jak chociażby prądy interferencyjne czy prądy TENS.

Jaki jest czas trwania zabiegu z wykorzystaniem prądów diadynamicznych?

Zabieg prądami diadynamicznymi jest zabiegiem stosunkowo krótkim. Czas trwania zabiegu to przeważnie od 6 do 8 minut codziennie przez okres 5 lub 10 dni.

Urządzenia do elektroterapii

Większość nowoczesnych urządzeń do elektroterapii posiada możliwość zastosowania prądów diadynamicznych (DD) . Przykładami są aparaty do elektroterapii:

Prądy diadynamiczne – wskazania

Wśród wielu wskazań do stosowania prądów Bernarda wyróżnia się takie jak:

• bóle kręgosłupa,
  • schorzenia reumatyczne,
  • dyskopatie,
  • nerwobóle, np. splotu barkowego, nerwu międzyżebrowego, – czy trójdzielnego,
  • zaburzenia krążenia obwodowego,
  • odmrożenia,
  • zespoły naczyniowe,
  • zapalenia okołostawowe,
  • zaniki mięśni z nieczynności,
  • zespoły korzeniowe,
  • osteoporoza,
  • samorodna sinica kończyn,
  • choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa,
  • zespół rwy kulszowej i ramiennej,
  • choroba zwyrodnieniowa stawów,
  • bóle migrenowe,
  • stany po urazach stawów i mięśni,
  • obrzęki,
  • bóle mięśni,
  • półpasiec,

Prądy diadynamiczne – przeciwwskazania

Jakie są przeciwwskazania do stosowania terapii prądami diadynamicznymi?

• wszczepiony rozrusznik serca,
  • obecność metalowych elementów w tkankach,
  • infekcje i gorączka,
  • porażenia spastyczne,