Artykuł przedstawia sposób przeprowadzenia zabiegu oraz lokalizacji elektrod w terapii rwy kulszowej za pomocą prądów TENS.

Rwa kulszowa – opis dolegliwości

Rwa kulszowa z przebiegiem pod udem jest spowodowana głównie uszkodzeniem pierwszego korzenia krzyżowego.

Objawy

Ból pojawia się w środkowej części pośladka, tylnej części uda, tylnej części łydki do pięty, podeszwowej powierzchni stopy, IV i V palcu. Bóle od łagodnych do bardzo ostrych i dokuczliwych.

Sposób przeprowadzania zabiegu

Parametry TENS powinno dobierać się w zależności od natężenia bólu. Należy pamiętać, że elektrody lokalizujemy zależnie od zakresu promieniowania. Podstawową zasadą jest sposób ułożenia elektrod.

Elektrody układamy wzdłuż nerwów przewodzących ból, proksymalnie od jego zakończenia. W przypadku centralizacji bólu przesuwamy elektrody w kierunku kręgosłupa.

Zabieg można wykonywać zarówno z jednego jak i dwóch kanałów.

Ułożenie elektrod dwukanałowe

Przykład: ból promieniuje podeszwowej powierzchni stopy, IV i V palca.

• I obwód: jedna elektroda umieszczona przykręgosłupowo na poziomie S1-S2 po stronie bólu, druga elektroda na punkcie n. ischiadicus.
  • II obwód: jedna elektroda na punkcie N. tibialis w dole podkolanowym, druga elektroda poniżej kostki bocznej na n. cutaneus dorsalis lateralis [n. suralis].

Ułożenie elektrod jednokanałowe

Przykład: Ból promieniuje poniżej kolana.

• Jedna elektroda umieszczona przykręgosłupowo na poziomie S1-S2 po stronie bólu,
  • jedna elektroda na punkcie N. tibialis w dole podkolanowym.

Rwa kulszowa - ułożenie elektrod

Więcej artykułów o terapii TENS: