Human kidney cross section on scientific background. 3d illustration

Kolka nerkowa to efekt kamicy nerkowej. Objawia się bardzo silnym bólem w okolicach lędźwi. Ból ten jest przeważnie nagły, promieniujący od dołu pleców aż po pachwinę. Pojawiający się ból jest skutkiem zwiększonego ciśnienia w drogach moczowych, spowodowanego zastojem moczu w nerkach w wyniku zatkania jego odpływu przez kamień.

Kamica nerkowa

Kamica nerkowa to nic innego jak odkładanie się kamieni, czyli złogów w układzie moczowym. Jak powstają kamienie? Pojawiają się wtedy, gdy w moczu zgromadzi się zbyt dużo soli kwasów lub minerałów, które nie mogą zostać rozpuszczone. Kamienie mają różną wagę, kształt i wielkość. Niektóre są na tyle małe, że zostają wydalone z organizmu niezauważalnie, niektóre jednak są na tyle duże, że doprowadzają do zatkania moczowodu i powstania kolki nerkowej.

W zależności od składu chemicznego kamieni możemy wyróżnić kamicę szczawianową, wapniową, fosforanową, moczanową. Przyczyn powstawania kamicy nerkowej możemy upatrywać w uwarunkowaniach genetycznych, zaburzeniach w gospodarce wodnej i mineralnej organizmu, złych nawykach żywieniowych.

Objawy ataku kamicy nerkowej:

• Silny ból – kolka nerkowa
  • Bolesne parcie na mocz
  • Częstomocz
  • Krwiomocz
  • Nudności
  • Wymioty
  • Dreszcze
  • Gorączka
  • Wzdęcia brzucha
  • Wzrost ciśnienia tętniczego krwi

Jak pomóc sobie w czasie ataku kolki nerkowej?

Atak kolki nerkowej najczęściej występuje nagle, bez uprzednich symptomów. Dlatego warto znać domowe sposoby na atak kolki nerkowej. W każdej domowej apteczce powinniśmy mieć leki przeciwbólowe, przeciwzapalne i rozkurczowe. Pomogą one w złagodzeniu bólu, rozkurczowe działanie leków pomoże także w przemieszczaniu się kamieni do cewki moczowej. Kamienie muszą zostać wydalone z układu moczowego.

Domowym sposobem na atak kolki nerkowej i złagodzenie bólu może być ciepła kąpiel lub przyłożenie ciepłego termoforu. Pomocne okaże się także picie dużej ilości wody i aktywność fizyczna. Wspomoże to szybsze przemieszczenie się kamieni.

Więcej sprawdzonych informacji na temat pierwszej pomocy przy kolce nerkowej znajdziecie na: https://www.dbajonerki.pl/schorzenia-nerek/pierwsza-pomoc-w-kolce-nerkowej.

Profilaktyka

Jeżeli już raz przechodziliśmy przez kolkę nerkową, warto zapobiegać jej nawrotom. Zmieńmy nawyki żywieniowe – osoby, które zmagają się  z tą dolegliwością, powinny zapoznać się z zaleceniami żywieniowymi rekomendowanymi przy nawracającej kamicy.

Aby uniknąć gromadzenia się złogów, powinniśmy wypijać odpowiednie ilości płynów, unikać używek, wprowadzić do codziennego życia aktywność fizyczną. Dostępnym, domowym sposobem na atak kolki nerkowej jest wprowadzenie w ramach profilaktyki ziołowych produktów, wspomagających prawidłową pracę układu moczowego.

Jak bardzo pomocny był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 0 / 5. Podsumowanie głosów 0

Brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten artykuł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJakie badania krwi warto wykonywać przynajmniej raz do roku?
Następny artykułSuplementacja dla sportowców – czy jest potrzebna i o czym pamiętać?

ZOSTAW KOMENTARZ

Please enter your comment!