Reumatoidalne zapalenie stawów – RZS

Reumatoidalne zapalenie stawów – RZS (gościec przewlekły postępujący).

W artykule znajdziesz:

1. Reumatoidalne zapalenie stawów – patogeneza
  2. Jakie są przyczyny RZS?
  3. Objawy RZS
  4. Jak rozpoznać reumatoidalne zapalenie stawów?

Co to jest reumatoidalne zapalenie stawów?

Reumatoidalne zapalenie stawów to przewlekły, postępujący proces zapalny błony maziowej stawów na tle autoimmunologicznym. Wraz z rozwojem choroby dochodzi do zniekształcenia i destrukcji zarówno chrząstki stawowej jak i stawów oraz ich zesztywnienia.

Dowiedz się jakie są przyczyny oraz objawy RZS.

Reumatoidalne zapalenie stawów – przyczyny

Istotą choroby jest proces zapalny rozpoczynający się wewnątrz stawu. Choroba powoduje odczyn zapalny, co prowadzi do pogrubienia błony maziowej i destrukcji stawów. Początek jest zazwyczaj powolny najczęściej zmiany pojawiają się symetrycznie w stawach nadgarstka, śródręcznopaliczkowych i międzypaliczkowych, następnie proces degeneracyjny dotyczy większych stawów.

Przyczyny choroby nie są znane. Przypuszcza się, że schorzenie może mieć podłoże genetyczne, nie wyklucza się też udziału kilku czynników zakaźnych. Najważniejsze z nich to:

jakie są przyczyny reumatoidalnego zaplenia stawów

Czym się objawia reumatoidalne zapalenie stawów?

Reumatoidalne zapalenie stawów to choroba, która rozwija się stopniowo, nawet przez kilka tygodni. Przebiega z okresami zaostrzeń i remisji. Początkowe objawy można pomylić z grypą, dopiero wraz z rozwojem choroby stają się bardziej uciążliwe.

Choroba atakuje zarówno stawy jak również inne narządy. Objawy występujące w reumatoidalnym zapaleniu stawów można podzielić na stawowe oraz pozastawowe.

Objawy stawowe

W początkowym etapie zajmowane są małe stawy dłoni i stóp. Wraz z postępem czasu atakowane są również większe, takie jak kolanowe, łokciowe czy ramienne. Podstawowe objawy stawowe RZS to:

• poranna sztywność i ból stawów – głównie występująca po przebudzeniu oraz po dłuższym nieruszaniu stawem. Spowodowane jest to obrzękiem tkanek okołostawowych,
  • wrażliwość na ucisk – ucisk na chore tkanki powoduje u chorego ból,
  • zniekształcenie stawów – w stanie zaawansowanym dochodzi do zniekształceń głównie stawów rąk (przeprosty, podwichnięcia czy ulnaryzacja),
  • zmniejszenie ruchomości w stawie – pojawiają się znaczne ograniczenia ruchomości w stawach barkowych, biodrowych, kolanowych i stóp oraz w stawach kręgosłupa – głównie w odcinku szyjnym, co może prowadzić do podwichnięć kręgów i ucisku na korzenie nerwowe i rdzeń kręgowy,
  • symetryczne obrzęki – dochodzi do nich poprzez patologiczny rozrost błony maziowej i wysięk płynu stawowego.

Objawy pozastawowe

Istnieje również wiele objawów pozastawowych występujących w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

• spadek masy ciała, anemia
  • stany podgorączkowe,
  • skóra staje się ścieńczała, wilgotna i chłodna,
  • osłabienie i zmęczenie,
  • bóle mięśni,
  • zmniejszenie apetytu,

Dodatkowe objawy pozastawowe

• miażdżyca – szybki rozwój miażdżycy u chorych zwiększa ryzyko wystąpienia zawału lub udaru mózgu i często jest przyczyną przedwczesnej śmierci,
  • zapalenie osierdzia, kardiomiopatia, uszkodzenie zastawek serca,
  • zespół suchości oka – wywołane zapaleniem spojówek,
  • wysiękowe zapalenie opłucnej, zapalenie płuc – powodujące kaszel i duszności oraz ból w klatce piersiowej,
  • guzki reumatoidalne – to bezbolesne, zlokalizowane pod skórą guzki. Występują w okolicach najbardziej narażonych na ucisk,
  • zespół kanału nadgarstka,
  • ucisk na rdzeń kręgowy – powodujący częściowy niedowład w kończynach, mrowienia czy ból głowy,
  • zapalenia i uszkodzenie nerek,
  • zapalenie naczyń,
  • osteoporoza – ryzyko wystąpienia osteoporozy wzmagają leki stosowane w leczeniu RZS.

Reumatoidalne zapalenie stawów – diagnoza

Jak rozpoznać RZS?

Wczesne wykrycie choroby pozwala na szybkie zastosowanie odpowiedniego leczenia. W celu zdiagnozowania reumatoidalnego zapalenia stawów wykonuje się zarówno badania laboratoryjne jak i badania obrazowe. Lekarz powinien również podczas diagnozy wziąć pod uwagę wszystkie objawy.

Badanie obrazowe – reumatoidalne zapalenie stawów

Wśród badań obrazowych wyróżnia się:

• ultrasonografia,
  • rezonans magnetyczny,
  • rentgen rąk i stóp,
  • tomografia komputerowa w przypadku kręgosłupa szyjnego,

Badania laboratoryjne – reumatoidalne zapalenia stawów

Jakie badania potwierdzają RZS?

• RF (czynnik reumatoidalny) seropozytywna postać RZS. Stwierdzany u 70-80% pacjentów, może wystąpić również u osób zdrowych,
  • ANTY-CCP (przeciwciała przeciwcytrulinowe) pojawia się jedynie u chorych na RZS nawet przed wystąpieniem objawów,
  • CRP, OB oraz morfologia krwi są wykorzystywane w diagnostyce aktywności choroby i określają stopień zaawansowania procesu zapalnego.

W jaki sposób leczyć reumatoidalne zapalenia stawów?

Reumatoidalne zapalenie stawów – RZS – leczenie, zabiegi, dieta

Jak bardzo pomocny był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 4.3 / 5. Podsumowanie głosów 17

Brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten artykuł.