Entezopatia rozcięgna podeszwowego należą do jednych z najczęstszych dolegliwości u osób aktywnych fizycznie, a w szczególności biegaczy długodystansowych, zarówno amatorów jak i profesjonalistów. Artykuł przedstawia ocenę wpływu laseroterapii wysokoenergetycznej i fali uderzeniowej u pacjentki z entezopatią rozcięgna podeszwowego stopy.

Grzegorz Głąb – Reha-Athletica Kraków

Wprowadzenie

Entezopatia rozcięgna podeszwowego należą do jednych z najczęstszych dolegliwości u osób aktywnych fizycznie, a w szczególności biegaczy długodystansowych, zarówno amatorów jak i profesjonalistów. Przyczyny bólu w tej okolicy mogą być różne. Mogą to być między innymi wady budowy stopy, dysbalans mięśniowy, nieprawidłowo dobrane obuwie czy błędy treningowe. W każdym przypadku leczenie powinno obejmować eliminację czynników wpływających na powstawanie zmian z równoczesnym leczeniem ukierunkowanym na zmniejszenie bólu.

Cel badania

Celem badania była ocena efektów zastosowania laseroterapii wysokoenergetycznej połączonej z zabiegami falą uderzeniową u pacjentki z entezopatią rozcięgna podeszwowego.

Opis badania

Badanie przeprowadzono u pacjentki w wieku 34 lat uprawiającej amatorsko biegi długodystansowe od 8 lat. Pacjentka biegała ok. 50-80 km tygodniowo i startowała w zawodach na dystansach od 5 do 60 km zarówno na nawierzchniach asfaltowych jak i w biegach górskich. Pacjentka używała prawidłowo dobranych butów treningowych oraz startowych. W badaniu stwierdzono lekko szpotawe ustawienie kości piętowej, oraz mocno wydrążoną stopę z dużym napięciem rozcięgna podeszwowego z bolesnością po stronie przyśrodkowej pięty. Badanie RTG wykazało niewielką ostrogę piętową na kości piętowej, porównywalną z kończyną przeciwną, a w USG zaobserwowano zmiany przeciążeniowe i niewielki stan zapalny w przyleganiu przyczepu rozcięgna.
U pacjentki wykonano 6 zabiegów użyciu fali uderzeniowej (Impactis firmy Astar) w obrębie mięśnia trójgłowego oraz rozcięgna podeszwowego. Ze względu na dużą bolesność zastosowano stopniowanie parametrów od 2 do 4 Barów, częstotliwość 10 Hz i ok 4000 uderzeń w odstępach 5 – 6 dniowych.
Z uwagi na niezadowalające postępy terapeutyczne, po 3 zabiegu wdrożono zabiegi laseroterapii wysokoenergetycznej (Polaris HP firmy Astar) w trybie ciągłym ze stopniowaną dawką od 20 do 50 J/cm2 i mocy od 3 do 6 W dla źródeł 808 nm i 980nm. Zabiegi wykonywano co 2-3 dni, w sumie wykonano 8 zabiegów. Ponadto w domu pacjentka wykonywała automasaż rozcięgna podeszwowego przy użyciu piłki golfowej 2 razy dziennie.
2 dni po każdym zabiegu fali uderzeniowej przy użyciu skali VAS oceniano odczucia bólowe podczas chodzenia i biegania.Pacjentka na czas zabiegów nie zaprzestała biegania, jedynie zmniejszyła objętości treningowe oraz intensywność.

VAS

Po 3 zabiegach fali uderzeniowej zaobserwowano niewielką poprawę w odczuciach bólu zarówno podczas biegania jak i chodzenia. Między innymi z tego powodu zdecydowano się na wprowadzenie zabiegów laseroterapii wysokoenergetycznej. Po 4 aplikacji fali uderzeniowej połączonej z laseroterapią wysokoenergetyczną odczucia bólowe zaczęły maleć w znaczącym tempie, na co najpewniej miało wpływ zastosowanie laseroterapii jako terapii dodatkowej.

Wnioski

Zastosowanie fali uderzeniowej u pacjentki z entezopatią rozcięgna podeszwowego zmniejszyło nieznacznie odczucia natomiast wprowadzenie laseroterapii wysokoenergetycznej jako terapii dodatkowej spowodowało całkowite zniesienie dolegliwości bólowych.