Zapalenie stawu ramiennego (m.in. reumatoidalne zapalenie stawów)

Zapalenie stawu ramiennego jest związane z procesem zapalnym mającym miejsce w samym stawie. Może on być wynikiem urazu, braku mazi stawowej (co doprowadza do urazu) lub RZS.

Opis

Procesy zapalne stawu barkowego są trudne diagnostyczne ze względu na objęcie stożka rotatorów. Bez względu na przyczynę do objawów należą tkliwość oraz ból w okolicy wyrostka kruczego a także sztywność. U starszych osób z rzs występuje obrzęk stawu, rąk i przedramion. W przypadkach zniszczenia chrząstki stawowej wykonuje się protezoplastykę stawu. Postępowanie fizykalne dostosowane do objawów.

Terapia w fazie początkowej

• zimno (okłady z pokruszonego lodu, kriożele),
  • pole elektromagnetyczne niskiej częstotliwości — magnetoterapia,
  • światło widzialne spolaryzowane białe lub fotokoloroterapia światło niebieskie,
  • ultradźwięki lub fonoforeza z lekami o charakterze przeciwzapalnym i przeciwbólowym,
  • biostymlacja laserowa,
  • kriostymulacja,
  • prądy TENS, prądy średniej częstotliwości, mikroprądy.

Terapia w fazie regeneracji

• ultradźwięki lub fonoforeza – stopniowe zwiększanie dawki dostosowane do możliwości obciążeń termicznych tkanki (najmniejsze w fazie rozrostu – proliferacji, największe w fazie remodelowania),
  • pole elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości- stopniowe zwiększanie dawki dostosowane do możliwości obciążeń termicznych tkanki (najmniejsze w fazie rozrostu – proliferacji, największe w fazie remodelowania),
  • światło widzialne spolaryzowane białe lub koloroterapia światło czerwone, biostymulacja laserowa,
  • pole elektromagnetyczne niskiej częstotliwości [magnetoterapia],
  • kriostymulacja,
  • prądy TENS, prądy średniej częstotliwości – parametry dostosowane do celów terapii (zmniejszenie bólu, usprawnienie krążenia, stymulacja mięśni).