Uszkodzenie stożka rotatorów w przebiegu PHS

Uszkodzenie stożka rotatorów i konflikt podbarkowy należą do najczęstszych przyczyn bólu i niesprawności stawu barkowego.

Przyczyny

Głównym powodem uszkodzenia stożka rotatorów jest uraz. Może on być spowodowany jednorazowym dużym przeciążeniem lub powtarzającymi się przeciążeniami np. w wyniku uprawiania wyczynowego sportu. W wyniku urazu powstaje lokalny stan zapalny.

Stozek rotatorow 400x300

Zapalenie jest to miejscowy odczyn na działanie czynnika uszkadzającego zmierzający do usunięcia następstw działania szkodliwego bodźca. W okresie ostrym zapalenia wskazany jest odpoczynek. Kluczem do odzyskania sprawności jest przywrócenie zakresu ruchów. Głównym ograniczeniem jest ból, odpowiedzialny za hamowanie mięśniowe. Ból może wynikać z uszkodzenia struktur okołostawowych. Można go zmniejszyć poprzez stosowanie różnych metod, unikania ruchów wywołujących ból oraz poprzez stosowanie czynników fizykalnych. Ich stosowanie zmniejsza objawy stanu zapalnego i przyspiesza gojenie tkanek. Dobór czynników fizykalnych zależy od fazy zdrowienia w której znajduje się tkanka oraz rodzaju tkanki.

Ostry stan zapalny

W fazie ostrego stanu zapalnego stosuje się:

• zimno (okłady z pokruszonego lodu, kriożele),
  • pole elektromagnetyczne niskiej częstotliwości — magnetoterapia,
  • światło widzialne spolaryzowane białe lub fotokoloroterapia światło niebieskie,
  • ultradźwięki lub fonoforezę z lekami o charakterze przeciwzapalnym i przeciwbólowym – ścięgna, w dawce atermicznej w formie pulsacyjnej,
  • pole elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości [na mięśnie], w dawce termicznej.
  • prądy TENS, prądy średniej częstotliwości, mikroprądy — parametry dostosowane do poziomu nasilenia dolegliwości bólowych.

Faza regeneracji

W fazie regeneracji stosuje się:

• ultradźwięki lub fonoforeza — stopniowe zwiększanie dawki dostosowane do możliwości obciążeń termicznych tkanki (najmniejsze w fazie rozrostu – proliferacji, największe w fazie remodelowania),
  • pole elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości, stopniowe zwiększanie dawki w celu dostosowania do możliwości obciążeń termicznych tkanki (najmniejsze w fazie rozrostu — proliferacji, największe w fazie remodelowania),
  • światło widzialne spolaryzowane białe lub koloroterapia światło czerwone,
  • biostymulację laserową,
  • pole elektromagnetyczne niskiej częstotliwości [magnetoterapia],
  • kriostymulację lub okłady z pokruszonego lodu po ćwiczeniach,
  • prądy TENS, prądy średniej częstotliwości – parametry dostosowane do celów terapii. (zmniejszenie bólu, usprawnienie krążenia, stymulacja mięśni).

Stan przewlekły

Przewlekłe rozdarcia stożka rotatorów mogą rozwijać się bezobjawowo i być związane z fizjologicznym procesem starzenia się organizmu. Do takiego stanu rzeczy przyczynia się wiele czynników, w tym:

• pogorszenie unaczynienia
  • konflikt pomiędzy więzadłami kruczoramiennymi, a bliższą nasadą kości ramiennej
  • mniejsze korzystanie z barku
  • stopniowe zwyrodnienie ścięgien

W takiej sytuacji stosujemy następujące metody fizykalne:

• zimno (okłady z pokruszonego lodu, kriożele) w oskresie silnego bólu lub po ćwiczeniach,
  • pole elektromagnetyczne niskiej częstotliwości [magnetoterapia],
  • światło widzialne spolaryzowane [białe] lub fotokoloroterapia [światło niebieskie],
  • ultradźwięki lub fonoforeza – stopniowe zwiększanie dawki dostosowane do możliwości obciążeń termicznych tkanki (najmniejsze w fazie rozrostu – proliferacji, największe w fazie remodelowania), szczególnie przed ćwiczeniami,
  • pole elektromagnetyczne wielkiej częstotliwosci- stopniowe zwiększanie dawki dostosowane do możliwości obciążeń termicznych tkanki (najmniejsze w fazie rozrostu – proliferacji, największe w fazie remodelowania), szczególnie przed ćwiczeniami,
  • laseroterapia [biostymulacja lub laser wysokoenergetyczny],
  • kriostymulacja,
  • prądy TENS, prądy średniej częstotliwości, mikroprądy.

Jak bardzo pomocny był ten artykuł?

Kliknij na gwiazdkę aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Podsumowanie głosów 2

Brak głosów! Bądź pierwszym, który oceni ten artykuł.